Круглий стіл «Я ОБИРАЮ ЩАСЛИВЕ МАЙБУТНЄ. БУЛІНГ–ПРОБЛЕМА СЬОГОДЕННЯ»
03.04.2025 року відбувся круглий стіл «Я ОБИРАЮ ЩАСЛИВЕ МАЙБУТНЄ. БУЛІНГ–ПРОБЛЕМА СЬОГОДЕННЯ» для професійних педагогічних спільнот працівників:психологічної служби, асистентів з інклюзивною формою навчання ЗЗСО, працівників здоров’язбережувальної галузі,«Захисту України», «Фізичної культури».
Захід був організований відділом освіти Ренійської міської ради сумісно з комунальною установою «ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ»Ренійської міської ради в рамках програми «АНТИ-БУЛІНГ» .
З доповіддю виступила психолог КУ «ЦПРПП» Марина ТУЛУШ – БОПРЕ.
Вона наголосила, що проблема жорстокості та насильницької поведінки дітей привертає увагу суспільства і знаходить своє відображення в зарубіжних та вітчизняних дослідженнях. Реальністю стало пропагування в ЗМІ культу сили та жорстокості, створення інформаційного фону, на якому неповнолітній формує хибний світогляд щодо способу і стилю життя, моделей поведінки, шляхів досягнення своїх цілей, зниження виховання потенціалу сім’ї, поширення зразків асоціальної поведінки.
Значного поширення набуло це явище у загальноосвітніх навчальних закладах. Ситуація булінгу призводить до низки педагогічних (шкільна дезадаптація, академічна неуспішність), психологічних (психологічні розлади, закріплення в свідомості негативних уявлень про себе, зниження самооцінки, порушення соціалізації, соціальна дезадаптація), медичних (травматизація) наслідків. Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.
Марина ТУЛУШ розкрила тлумачення булінгу як залякування, жорстокого поводження, фізичного та/або психологічного терору стосовно дитини його однолітками.Розкрила поняття булінгу за українським законодавством. Були надані номери телефонів довіри, гарячих ліній установ, що долучені до термінового реагування.
В Україні відбулись кардинальні зміни стосовно булінгу у 2018 році – це явище було закріплено законодавчо, а з 19 січня 2019 року закон набув чинності.
Зміни щодо протидії булінгу внесені в Закон «Про освіту», де визначено права та обов’язки всіх учасників освітнього процесу, та в Кодекс України про адміністративні правопорушення. Останній регулює адміністративну відповідальність учасників булінгу у вигляді штрафів та виправних робіт.
Головний спеціаліст відділу освіти РМР Катерина Іванівна БУЦЕНКО, широко висвітлила питання що є на часі сьогодення –КІБЕР-БУЛІНГ.
Кібербулінг – новітня форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою приниження людини за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).
Булінг – в основному латентний (прихований, невидимий) для оточення процес, але діти, які страждають від булінгу, отримують психологічну травму різного ступеня важкості, що призводить до важких наслідків.
Реальний булінг – це ситуація в шкільному дворі, де старші чи сильніші діти тероризують молодших. Реальний булінг, на відміну від кібер-булінгу – закінчується, коли дитина приходить із школи додому, віртуальний терор продовжується і вдома.
На відміну від реального цькування, для кібер-булінгу не потрібно мати перевагу в силі чи соціальному статусі, достатньо мобільного телефону чи комп'ютера.
Катерина БУЦЕНКО поставила головною метою розширення та поглиблення знань про безпечний інтернет та соціальні мережі. Як педагогам та психологічній службі закладів освітисприяти обізнаності здобувачів освіти про небезпеки, які існують в інтернеті та соціальних мережах і про шляхи їх подолання.
Марина ТУЛУШ-БОПРЕ та Катерина БУЦЕНКО ознайомили педагогічні спільноти з переліком заходів, які повинен вжити педагог, щоб уникнути ситуації появи аутсайдера в дитячому колективі, та своєчасно попереджати можливість зародження та розвитку недоброзичливих стосунків в шкільному середовищі.
Богдан Петренко, заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму, наголошує: «Булінг є фактично зменшеною копією терористичного акту. З одного боку, переслідувач пресує жертву; з іншого – він дає сигнал усім свідкам, усьому класу про те, що він тут головний». «Крайніми проявами булінгу є формування людиноненависницьких мотивів», – зазначає дослідник.
Організатори круглого столу наголошують, якщо ви думаєте, що відчуваєте булінг, перший крок – це звернутися за допомогою до когось, кому ви довіряєте, наприклад, до ваших батьків, близького члена сім’ї чи іншого дорослого, якому ви довіряєте.
У своїй школі ви можете звернутися до психолога, спортивного тренера чи улюбленого вчителя.
А якщо вам не зручно спілкуватися з кимось, кого ви знаєте, пошукайте гарячу лінію чи телефони довіри, щоб поговорити з професійним консультантом.
Ваша безпека у ваших руках! Будьте обачними!